Home > Zanim kupisz > Jak kupić kask?

Jak kupić kask?

Dobierz właściwy rozmiar kasku

Jednym z podstawowych, popełnianych przez wielu początkujących motocyklistów, błędów jest nieodpowiedni dobór stroju do jazdy motocyklem. Nie ma żadnych wymogów prawnych co do odpowiedniej kurtki, spodni, butów czy rękawic. Jedynym wymogiem odnoszącym się do elementu ubioru motocyklisty jest konieczność jazdy motocyklem w kasku. Nie bez przyczyny to właśnie kask został dostrzeżony przez ustawodawcę jako niezbędny element ubioru. To właśnie kask przecież chroni to, bez czego najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy sprzęt jest niczym – naszą głowę.

Rodzaje kasków

Kupując kask należy zadać sobie pytanie do czego będzie on potrzebny albo na jakim sprzęcie zamierzamy jeździć (chopper, cross, sport). Zasadniczo wyróżniamy 4 rodzaje kasków:
• Kaski integralne – najbardziej popularne i jednocześnie najbezpieczniejsze, zapewniające ochronę całej głowy, szczęki, twarzy i oczu. Pasują właściwie do każdego typu motocykla, może za wyjątkiem crossów.
• Kaski szczękowe – wyglądem przypominające kaski integralne, wygodniejsze w zakładaniu, również chroniące całą głowę, szczękę, twarz i oczy.
• Kaski open face – popularne wśród użytkowników motocykli klasycznych, chopperów i skuterów. Poręczne i lekkie, niestety nie chronią tak dobrze twarzy, szczęki i oczu, zwłaszcza przy większych prędkościach. Nie należą również do najcichszych.
• Kaski cross/enduro – jak sama nazwa wskazuje nadają się do jazdy w terenie na motocyklach do tego przeznaczonych. Najczęściej nie są wyposażone w wizjery co daje konieczność korzystania z gogli.

Plastik czy włókno szklane?

Gdy mamy już wybrany typ kasku przechodzimy do następnego etapu jakim jest dobór materiałów z jakich nasz kask ma być zrobiony. Generalnie rozróżniamy dwa rodzaje materiałów wykorzystywanych do produkcji skorup kasków: termo plastik (tani i szybki w produkcji) i włókna szklane (mocne i niestety droższe). Najlepszym dla każdego ceniącego sobie własne życie i zdrowie rozwiązaniem są włókna szklane ponieważ zrobiony z nich kask jest znacznie bardziej odporny na uderzenia a co za tym idzie bezpieczniejszy. Skorupa wewnętrzna zawsze wykonana jest ze znanego nam dobrze styropianu, jednak i tutaj pojawiać się mogą różnice gdyż w wysokiej jakości kaskach, dla odpowiedniego, stopniowego pochłaniania siły uderzenia styropian ma różne strefy twardości. Dokonując wyboru zwróćmy uwagę na zapięcie. Jedynym pewnym i używanym w sportach motorowych jest tzw. DD. Czasem sprawia on trochę problemów podczas zakładania kasku w rękawicach ale w zamian daje 100% pewności, że się nie rozepnie w krytycznym momencie. Pamiętaj, kask nie zapięty, lub zapięty źle, może Cię kosztować utratę życia lub zdrowia.

Kask musi być wygodny

Gdy zastosujemy się do powyższych uwag dotyczących bezpieczeństwa lista potencjalnych kandydatów na odpowiedni kask znacznie się skraca. Spośród pozostałych warto wybrać ten, który poza bezpieczeństwem da nam jak najwięcej komfortu. Bezwzględnie warto zwrócić uwagę na te, które mają całkowicie wypinane wnętrze ponieważ łatwo będzie utrzymać je w czystości. Istotny jest również wizjer – powinien dać się łatwo wypinać. Jest to szczególnie ważne podczas dłuższych wycieczek gdy szybki czyścimy na stacji benzynowej i nie mamy ani czasu ani możliwości na dokładne umycie całego kasku. Pamiętajmy, że czysty wizjer to prócz wygody także nasze bezpieczeństwo. Dodatkowo, każdy dobry kask powinien mieć skuteczną wentylację. Wybierzmy zatem wszystkie te z naszej listy, które posiadają wloty na szczęce i na górze z przodu a otwory wylotowe będą zarówno z boku jak i z tyłu. Skoro już mamy na liście kaski bezpieczne i wygodne, pozostaje nam wybrać grafikę. O gustach się nie dyskutuje a wygląd kasku nie ma wpływu na jego funkcjonowanie. Z pewnością każdy wybierze ten najładniejszy.

Dobierz właściwy rozmiar

Dobierz właściwy rozmiar kaskuZakładając wybrany kask na głowę 90% klientów jest przekonanych, że sprzedawca podał im niewłaściwy rozmiar. Tymczasem każdy odpowiednio przeszkolony pracownik sklepu, bardzo często również motocyklista, na pewno ma dobre intencje i stara się pomóc. Wie zatem, że kask nie może być luźny !!! Dobierając rozmiar należy w odpowiednim miejscu zmierzyć obwód głowy i na tej podstawie wybrać pierwszy kask do przymiarki. Niekoniecznie musi to być ten, który kupimy. Przymierzając kask, oraz podejmując ostateczną decyzję pamiętaj: poduszki policzkowe muszą być tak dopasowane aby lekko dociskać policzki do twarzy. Wyściółka środkowa ma pewnie przylegać do głowy nie powodując ucisku. Pamiętaj o tym aby, jeżeli planujesz jeździć w kominiarce, przymierzać kask właśnie w niej. Pamiętaj również, że przez pierwsze kilkanaście godzin noszenia kask może, a wręcz powinien przypominać o swojej obecności zanim ostatecznie dopasuje się do indywidualnego kształtu głowy.
Po zastosowaniu się do powyższych porad pozostaje jeszcze najtrudniejszy moment – zapłata za kask. Duży wydatek z pewnością boli, na pewno jednak mniej niż upadek w nieodpowiednim, źle dobranym najtańszym kasku. Pamiętaj, że kask to nie smutna konieczność ale twoje własne bezpieczeństwo. Kask ma zapewnić ochronę twojej głowie w kluczowym dla życia momencie. Wydaj zatem trochę mniej na sprzęta albo poczekaj z zakupem do kolejnej wypłaty ale za to kup porządny i bezpieczny kask.

  1. Brak komentarzy
  1. Brak jeszcze trackbacków